Innovative und digitale Lehrformate

Die Forschungsvorhaben im Kompetenzcluster „Innovative und digitale Lehrformate“ widmen sich Fragen

  • zur Gestaltung und Wirkung von Lern-/Lernsettings unter Nutzung digitaler Medien,
  • der Umsetzung und Wirkung von Innovationen im Bildungsbereich,
  • Untersuchungen zu Lernwirksamkeiten, Abbruchquoten, Lernmotivation

und ähnlichen Aspekten. Aktivitäten in diesem Cluster sind zum Teil in ein übergeordnetes Forschungscluster „Lebenslanges Lernen“ integriert, wo Untersuchungen z.B. zu Studien-abbrüchen, Zielgruppen, Kompetenzanforderungen und -erwerb, Nutzung von digitalen Medien wie auch der Einsatz von Augmented, Virtual und Mixed Reality Anwendungen, Chatbots und virtuellen Laborumgebungen erprobt und wissenschaftlich untersucht wird.

Projekte

ERASMUS+-Projekt „Application of Inclusive Design Thinking in the TechnicallyOriented Subjects at HEI“

Design thinking is a human-centered approach which helps to understand users, challenge assumptions, redefine problems and create innovative solutions. When Design thinking method comes to mind, people may think about products or services for the customers. But the truth is, that the process starts at earlier than the stage of product and services development. First thing that need changing is the culture in which people are working in innovative way. The environment should be nurturing the change and innovative way of thinking, taking into consideration inclusivity.

The main goal of the project is to bring inclusive design thinking methodology into the ICT oriented high-level education, focused on problem-solving of underrepresented groups to enhance the creation of inclusive innovative solutions for the society.

As the project focuses on use of design thinking to ICT oriented high-level education, the main target group is university teachers (university staff who teach – lecturers, assistant professors, or professors) dedicated to teaching ICT-oriented subjects. Preference will be given to subjects that provide students with the opportunity to work on projects.

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Projektlaufzeit: 7. November 2022 – 6. Juli 2025

Projektpartner: University of Zilina – Koordinator, Tallinn University, Universitat Politècnica de València, University of Zagreb, Eggztra Innovations s.r.o., University of Debrecen, IMT Atlantique Bretagne Pays de la Loire and Europäisches Institut für Arbeitsbeziehungen (EIAB) e. V..

Beteiligte Mitarbeiter:innen: Martina Schwarz-Geschka, Ursula Tischner, Philip Zerweck, Prof. Dr. Klaus Fischer, Prof. Dr. Rüdiger Breitschwerdt, Dr. Marcel Heber

Kontakt: Martina Schwarz-Geschka, E-Mail: kontakt@wb-ifg.de

Webseite: https://eduidt.eu/

Ansprechpartner:innen

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Claudia Bremer (zum Profil)

Forschungsschwerpunkte

  • Wirksamkeit von Lernen mit digitalen Medien
  • kooperative Wissens­produktion im Netz
  • Medienkompetenz von Lehrenden und Lernenden
  • Organisationsentwicklung rund um den Einsatz digitaler Medien in Bildungseinrichtungen

Publikationen (Auswahl)